Od 1 maja 2021 r. cudzoziemcy mogą składać wniosek o nadanie numeru PESEL do celów podatkowych. Weszła w życie zmiana ustawy o ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie definicji podatników, których identyfikatorem podatkowym jest PESEL. Podatnicy, którzy do tej pory posługiwali się NIP, a ich identyfikatorem jest PESEL, mają 30 dni, żeby zmienić NIP na PESEL.
Zmiany umożliwią urzędom skarbowym jednoznaczną identyfikację podatnika, a to z kolei przełoży się na możliwość wygenerowania i udostępnienia zeznania podatkowego elektronicznie przez Twój e-PIT i na podatki.gov.pl. Cudzoziemcy razem z PESELem dostaną prawo do ulg i odliczeń. Wniosek powinien być złożony do właściwego urzędu gminy. Wniosku nie muszą składać cudzoziemcy, którzy są w Polsce zameldowani na stałe lub czasowo na okres powyżej miesiąca, oni dostają PESEL z urzędu.
Niemożliwe będzie już składanie informacji od płatnika z błędnymi identyfikatorami podatkowymi podatnika np. w postaci szeregów cyfr jedynek i dziewiątek.
Za nadanie numeru PESEL nie pobiera się opłat. Formularz wniosku można wydrukować z Internetu lub pobrać w urzędzie gminy właściwym dla miejsca zamieszkania. Wniosek może być złożony osobiście albo przez pełnomocnika wraz z niezbędnymi załącznikami np. paszport, akty stanu cywilnego. We wniosku należy wpisać podstawę prawną, z której wynika obowiązek posiadania nr PESEL np. tę, którą podał urząd informując o potrzebie posiadania nr PESEL, lub art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2020 r. poz. 170, z późn. zm.), w związku z art. 7 ust. 2 i w zakresie określonym w art. 9 ust. 4 ustawy o ewidencji ludności (Dz. U. z 2021 r. poz. 510). Jeśli wniosek będzie zawierał braki, to wówczas osoba składająca otrzyma informację o konieczności uzupełnienia wniosku.
(na podstawie materiałów Ministerstwa Finansów)